Anmeldelse af chefredaktør Christina Bølling

Anmeldelse af Christina Bølling, chefredaktør for månedsmagasinet Psykologi og Femina.

Bragt i Psykologi, juni 2016.

Følsom pageturner

Hvorfor bliver mennesker hængende i dårlige parforhold i årevis og lader sig knægte mentalt og fysisk? Hvorfor går de ikke bare deres vej? Vi undrer os kollektivt, når begavede kvinder (og mænd) sætter deres selvstændighed og værdighed på spil ved at gå på kompromis i usunde relationer med kærester og familie. Så meget desto mere tabuiseret er det som moderne menneske at erkende, at selv med indsigt og psykologhjælp kan det være svært at skabe ordentlige kærlighedsrelationer. Og løber man gang på gang ind i kærester og venner, der overskrider ens grænser, kan man nærmest ikke undgå at konkludere, at man nok er uegnet til det følelsesgame.

Hvis du genkender noget af dig selv i ovenstående beskrivelse – vil bogen ’Det sensitive hjerte. Når alle døre står åbne’ af forfatter, psykolog og kunstner Emilie Jahnnie Sigård være som et få et langt, forstående kram. Jeg tilbragte weekenden i det favntag og har fået forståelse både for mig selv og andre.

Ifølge Emilie Jahnnie Sigård er én forklaring på, at mange af os havner i smertefulde relationer, at vi er født særligt sensitive, og at vores hjerter er (for) åbne.

Beskrivelsen af det sensitive hjerte i kærlighedsforholdet er meget smuk, ikke mindst fordi man for en gangs skyld sidder man med en følelse af at være ok. At det ikke måske ikke handler om dumhed og manglende selvværd, men om kærlighed og empati. Særligt sensitive (det gælder også en række terapeuter) har en særlig radar for at mærke andres smerte og har svært ved at sætte grænser og afvise, fordi de netop ikke ønsker at såre den anden. Det er smukt, men kun hvis det sensitive menneske også lærer at passe på sig selv. For vi kan jo ikke påtage os andres smerte eller fjerne den. Kunsten er at finde ud af, hvordan man beskytter sin egen sensitivitet i relationer, blandt andet.

Bogen indeholder praktiske øvelser, genkendelige eksempler og personlige fortællinger sat i en psykologisk kontekst, som gør den egnet som selvforståelsesbog – og naturligvis er det også en selvhjælpsbog. Hjælpen består først og fremmest i, at man ser sit åbne hjerte som en enorm styrke og ressource. En af forfatterens pointer er, at særligt sensitive har en langt større evne til at bære smerte – egen og andres – end de fleste. Og de gør det.

Emilie Jahnnie Sigårds bog er en psykologisk pageturner, som gennemgår alle tilværelsens områder. For hvis du har et stort, åbent hjerte – hvor alle døre står åbent – så gælder det naturligvis også forholdet til dine børn, kunst og spiritualitet./CB

Det sensitive hjerte. Når alle døre står åbne, Emija, 349 kr.

Aut. Psykolog, forfatter, foredragsholder og sanger. Emilie Jahnnie Sigård

Aut. Psykolog, forfatter, foredragsholder og sanger