Om at være ægte god

Artikel i ALT FOR DAMERNE. Af Annette Aggerbeck.

Det er smart at være god

Har du dårlig samvittighed over, at du ikke er fadder for et barn i Afrika, eller at du ikke laver velgørenhedsarbejde? Det er blevet trendy at være god, men hvis du skal være ægte god, kræver det overskud. Alt for damerne har talt med energipsykolog siger Emilie Jahnnie Sigård om at vise ægte godhed og finde energien til det.

Af: Annette Aggerbeck

Kan man lære at være ægte god? Og hvornår er man ægte god? Aut. cand. psych. Emilie Jahnnie Sigård mener sagtens, at man kan lære at være ægte god over for andre mennesker. Det kræver dog, at man har overskuddet til det. I sin praksis, hvor Emilie Jahnnie Sigård arbejder med samtale, krops- og energiøvelser og visualiseringsenergi, ser hun mange kvinder, der har dårlig samvittighed over ikke at vise godhed nok over for andre.
- Mange af mine klienter er meget ulykkelige over samfundets krav om, at vi skal være gode. Vi skal have fadderbørn i fattige lande, støtte de hjemløse og Kræftens Bekæmpelse og lave velgørenhedsarbejde - det er nemlig blevet trendy at være god, og det stresser mange i en travl hverdag, hvor der også stilles krav om, at vi skal være perfekte i mange af vores andre roller som mødre, ansatte, hustruer og så videre, siger Emilie Jahnnie Sigård.
Hun mener, at det i dag er vigtigere at dyrke sin følelsesmæssige og sociale intelligens end de faglige kvalifikationer, hvis man vil have succes i sin tilværelse. Det afspejler sig også i erhvervslivet, hvor den moderne leder forstår at se den enkelte medarbejder og gøre de rigtige ting for at pleje og udvikle sit personale. At have rundsave på albuerne er yt, samtidig med at forestillingen om, at man er naiv og tossegod, hvis man er god over for andre er ved at forsvinde. Og det har USA en del af æren for, for her har man legaliseret godhed, som man for eksempel kan opleve det i Oprah Winfreys tv-shows, hvor temaet ofte er, at man får det bedre af at gøre noget godt for andre.

Selvværd og ægte godhed

- Det er ikke dumt at være god - tværtimod er man klog, hvis man forstår at være ægte god. Den, der gør noget godt for andre, får det tifold igen. Det er nemlig en naturlov, at det man sender ud, er det, man trækker ind. Som energipsykolog går jeg meget op i, at man er opmærksom på, at man lever i overensstemmelse med den energi, man har. Kun sådan kan man skabe et overskud til at være ægte god. Er man god over for dem i ens netværk, åbner nye døre sig, og det samme gælder for eksempel vennerne, der får lyst til at være sammen med en. Godhed fører til succes på alle områder af livet, siger Emilie Jahnnie Sigård.
Hun mener, at det virkelig er en kunst at være god på en ægte og positiv måde.
- Godhed handler ikke om selvopofrelse, som mange tror, men om at være kompromisløs ærlig i forhold til sine egne følelser og behov. Der gælder dog en enkelt undtagelse i forhold til egne børn, hvor man jo er den væsentligste omsorgsgiver og derfor har et særligt ansvar, som man ikke har i andre relationer. Her kan man godt tale om engang imellem at tilsidesætte sig selv for at være god imod sine børn.
- Mange af os vil gerne være gode for ikke at såre og skuffe andre, men det viser sig som regel, at man ikke slår noget i stykker ved at være ærlig. Hvis man er god uden at have lyst til det, er det et martyrium, der spreder sig som negative ringe i vandet, og det kommer der ikke noget godt ud af. Det gælder om at huske, hvem man er, sådan som man oprindelig var før 'the missing link', som jeg kalder de negative historier, vi hver især har, og de traumer vi bærer rundt på - det er alle de oplevelser, som har slået vores selvfølelse i stykker, så vi ikke længere stoler på vores egen oplevelse af verden.
Når man ikke tager sine egne følelser og behov alvorligt, får man svært ved at kende sig selv, og det går ud over selvværdet. Et dårligt selvværd kan give sociale problemer, der gør det svært at være ægte god. Selv om man ønsker at være god imod andre, bliver man i stedet misundelig og sammenligner sig med andre. Man overfører sine følelser på andre og siger for eksempel, at de er sure, hvis man i virkeligheden selv er sur. Man bliver angst for at skille sig ud og sige fra, og man kan ikke være ærlig. Inden i en raser en indre konflikt, der dræner en for overskud til at gøre noget for andre alene for deres egen skyld. Når man ikke har overskud til at gøre noget ægte godt, forstår man ikke, at andres glæde og taknemmelighed bærer lønnen i sig selv.

Berøringsangste

Vi forhindres ofte i at være gode mod andre, fordi vi er berøringsangste og ikke tør blande os i deres liv, når vi for eksempel ser, at de mistrives.
- Jeg har arbejdet meget med efterladte til folk, der er døde af kræft og ved af erfaring, at de efterladte bliver skyet som pesten. Folk er bange for at overskride den efterladtes grænser og tænker, at sorgen nok går over, hvis de ikke siger noget. De er måske også bange for selv at blive kede af det, siger Emilie Jahnnie Sigård.
- Det kan også være, at man har en kollega på sin arbejdsplads, som har et alkoholproblem, men at man ikke tør blande sig af frygt for at blive afvist. Vi skal ikke være så bange for at blive afvist, for vi kan hjælpe andre ved at vise dem, at vi ser, hvordan de har det. Når det er sagt, så gælder det også om at sætte grænser for ens godhed, for hvornår er nok nok? Vær tilfreds med det gode, du gør, i stedet for at fokusere på alt det gode, du gerne vil gøre, men som du ikke magter. For du bliver aldrig god nok, hvis du kun fokuserer på det, du ikke får gjort, siger Emilie Jahnnie Sigård.

Sådan får du overskud til at være god:

• Vis dit sande jeg og brug ikke mere energi, end du har. For at få overskud til at være god, skal du sørge for, at dine aktiviteter stemmer overens med din energi.
  • Er der nogen i din omgangskreds, der får lov at suge energi fra dig? Det kan for eksempel være et svagt familiemedlem, der klager over sin sygdom. Opsøg folk, du får energi af at være sammen med.( - lyder det ikke lidt barsk? Kan jeg omformulere det?)
  • Find et roligt sted - om det så skal være wc'et - hvor du kan sætte dig et par gange hver dag og spørge dig selv om, hvordan du har det lige nu. Mærk efter.
  • Giv dig selv time-out. Mange kvinder er ja-sigere, så lær at vinde tid til at mærke efter ved at bruge sætninger som "Jeg skal lige se i min kalender", når nogen ønsker noget af dig.

Sådan viser du godhed i hverdagen:

• Læg mærke til andre mennesker og vær venlig over for fremmede.
  • Vær umotiveret god - det skaber ikke kun positiv energi hos andre, men også hos dig selv.
  • Fokuser på det positive hos andre. Ved at se positivt på andre, bliver kontakten til dem også positiv. Valget er dit - vil du have den gode historie om andre, eller ønsker du den dårlige?
  • Alt for mange par slider hinanden ned ved kun at have et negativt fokus, men hvis man vælger at se positivt på hinanden, vil man få nogle helt andre og mere positive oplevelser af hinanden.
  • Øv dig i at bruge din indfølingsevne over for andre. Er de trætte eller kede af det? Ved at vise dem, at du kan se, hvordan de har det, føler de sig set.
  • Lær at være ærlig. Hvis et andet menneske trigger dig, så gå over på egen banehalvdel og find ud af, hvorfor du for eksempel bliver vred på den anden.
  • Drop misundelse. Gør det, at andre har noget, til noget positivt og sig i stedet, at du også vil have det, de har. Spejl dig i det gode, andre oplever, i stedet for at krympe dig.

Citat:

"Livet er så klogt indrettet, at ingen som seriøst forsøger at hjælpe andre, kan undgå også at hjælpe sig selv."

- Ralph Waldo Emerson - berømt amerikansk essayist, digter og foredragsholder (1803-1882).

Som en af de eneste universitetsuddannede psykologer i landet tilbyder Emilie Jahnnie Sigård en helhedsorienteret behandling, hvor traditionel psykologi kombineres med moderne åndsvidenskabelig energitænkning.

Aut. Psykolog, forfatter, foredragsholder og sanger. Emilie Jahnnie Sigård

Aut. Psykolog, forfatter, foredragsholder og sanger
Emilie Jahnnie Sigård

tlf:2684 4596